Posted on

Alles wat u moet weten om uw batterij te kiezen

Trapeze 504Wh scaled scaled

De batterij is een van de centrale onderdelen van een elektrische fiets.

Het heeft 3 hoofdonderdelen: de fiets zelf, de motor en de batterij, die vergeleken kan worden met het energiereservoir in het ondersteuningssysteem.

In dit artikel bekijken we de verschillende onderdelen van een batterij om u te helpen begrijpen en kiezen uit de vele batterijen op de markt.

Waar staat het WH voor?

Eenvoudig gezegd is de batterij het energiereservoir van de elektrische fiets. De hoeveelheid energie die in een batterij “opgeslagen” is, wordt dus uitgedrukt in Wh* (wat anders is dan het vermogen van de motor, dat wettelijk beperkt is tot 250 W nominaal).

Het aantal wh wordt berekend door de spanning te vermenigvuldigen met de capaciteit in Ah.


Voorbeeld: 36 Volt x 10,5 Ah = 378 Wh NB: commerciële namen zijn vaak hogere afrondingen.

De batterij: een kwestie van gewicht?

De binnenkant van de batterij bestaat uit geassembleerde cellen. Het gewicht van de batterij is daarom gekoppeld aan het aantal cellen en het type behuizing dat ze beschermt (plastic of staal). De capaciteit van de batterij heeft dus invloed op het gewicht, omdat het aantal geassembleerde cellen groter is.

Bij ANNAD wegen onze drumaccu’s tussen de 1,2 en 2,5 kg, afhankelijk van hun capaciteit.

Wat zit er in een batterij?

De afgelopen jaren is de lithium-ion- of “Li-ion”-technologie op de markt gekomen, die een hoge energiedichtheid (ongeveer 200 Wh/kg) en een lange levensduur biedt.

Een ander voordeel van deze technologie is dat deze geen geheugeneffect heeft (de batterij hoeft niet volledig ontladen te worden voordat deze weer opgeladen kan worden).

Er zijn momenteel verschillende soorten lithiumbatterijen op de markt, waarbij de kwaliteit van merk tot merk verschilt.

  • Li-ion of Lithium-ion
  • Li-Po of Lithium-ion polymeer
  • LiFePO4 of lithiumijzerfosfaat

Welke factoren beïnvloeden het bereik van een ECV-batterij?

  • De configuratie van de route (vlak, matig, steil), die meer of minder hulp van de fietser vereist.
  • Het type route (startfrequentie, asfalt/weg, etc.)
  • Type en gewicht van de fiets: een fitnessfiets zal minder luchtweerstand bieden dan een stadsfiets vanwege de meer aerodynamische houding en het lichtere gewicht.
  • Het type banden (rubber, structuur, grootte en dwarsdoorsnede), maar vooral de optimale bandenspanning! Het gebruik van een elektrische fiets met een te lage bandenspanning kan resulteren in een verlies aan actieradius (in km) van 30%.
  • Buitenomstandigheden: hitte en kou kunnen de levensduur van de batterij beïnvloeden. De optimale temperatuur ligt tussen 15 en 25°C. Wind kan ook invloed hebben op het batterijverbruik (voor/achter).
  • Het type rijder (gewicht, gekozen ondersteuningsniveau, meer of minder efficiënt gebruik van versnellingen, bagage, enz.)
  • Gebruik van aangesloten apparaten die op de accu zijn aangesloten (GPS, verlichting, boordcomputer, enz.)