Posted on Leave a comment

De ondergang van Vanmoof: waarom is het beter om uw fiets te elektrificeren?

Image articles 5

Het is een van de laatste verhalen die de cyclo-wereld op zijn grondvesten doet schudden: VanMoof, de Nederlandse reus in de productie van topklasse complete fietsen, is failliet. Voor gebruikers van deze fietsen over de hele wereld betekent dit het begin van een periode van onzekerheid over de toekomst van hun favoriete tweewielers.

Maar breder gezien is het ook een kwestie van opnieuw nadenken over de impact die een dergelijk evenement kan hebben op de wereld van elektrische fietsen in het algemeen, en hoe het ons kan aanmoedigen om opnieuw na te denken over de toekomst van elektrische fietsen.

Maar eerst, wat gebeurt er bij VanMoof?

Na enkele maanden van onzekerheid heeft de recente aankondiging van het faillissement van elektrische fietsenfabrikant VanMoof de wereld van de elektrische fietsen door elkaar geschud. De gok van de Nederlandse reus om topfietsen aan te bieden in combinatie met een uitgebreide onderhoudsservice is de onderneming duur komen te staan.

Tussen de noodzaak om steeds duurdere en steeds zeldzamere onderdelen onder garantie te vervangen, en een verlangen om te innoveren dat soms leidde tot de lancering van onstabiele producten die veel storingen vertoonden, kwam VanMoof helaas geld tekort en kon het bedrijf zijn activiteiten niet voortzetten.

Welke invloed zal dit hebben op de klanten van VanMoof en de wereld van ECV’s?

Het probleem met dit faillissement is niet alleen het verdwijnen van een van de giganten van de Europese EAB-industrie, maar ook dat gebruikers die een fiets in de aftersalesservice hebben, geen werkend product meer terug kunnen krijgen.

VanMoof-fietsen worden gestart en aangestuurd met de eigen applicatie van het merk. Dit betekent dat deze uiteindelijk niet meer zal werken, waardoor alle fietsen van de fabrikant offline gaan! Zelfs als de applicatie blijft werken, zullen we afscheid moeten nemen van de updates die ervoor zorgen dat alle verbonden functies soepel blijven werken.

Helaas kunt u daar niet veel aan doen. Veel complete VAE’s, waaronder VanMoofs, zijn ontworpen als een “compact” geheel waarin elk van de componenten onderhevig is aan de werking van de andere, en alleen gecombineerd kan worden met zeer specifieke componenten van bijna uitsluitend hetzelfde merk. Dit betekent dat wanneer een bedrijf of zijn leverancier zijn activiteiten staakt of stopt met het op de markt brengen van een productassortiment, het gedoemd is om geleidelijk uit te sterven. De eigenaar van een complete EAB heeft geen andere keuze dan het product te blijven gebruiken totdat een defect onderdeel hem dwingt om zijn fiets weg te gooien en een nieuwe te kopen.

Fietsen elektrificeren: een duurzamere oplossing?

Vandaag de dag zijn er een aantal elektrificatieoplossingen waarmee u elektrische ondersteuning aan uw muscle bike kunt toevoegen, terwijl u de risico’s van veroudering van onderdelen beperkt en niet alle apparatuur hoeft te vervangen in het geval van een defect. Dit is met name het geval bij fietselektrificatiekits. Het bouwen van een elektrificatieoplossing door het samenstellen van een kit met verschillende onafhankelijke onderdelen lijkt misschien bewerkelijk voor de gebruiker, die in het begin gedwongen wordt om verschillende opties te overwegen, maar op de lange termijn garandeert deze aanpak de duurzaamheid van de apparatuur! De meeste elektrificatiesets zijn namelijk modulair, wat betekent dat wanneer een onderdeel kapot gaat, dit gemakkelijk vervangen kan worden zonder dat u de andere onderdelen van de fiets hoeft aan te raken. Is uw accu kapot, of wilt u uw actieradius vergroten? Vervang hem door een andere zonder dat u uw motor hoeft te vervangen!

Een op het wiel gemonteerde motor is bijvoorbeeld zo gemakkelijk te monteren en te demonteren dat fietsers het systeem snel zelf kunnen vervangen zonder hun fiets weg te gooien!

Het is praktisch, zuinig en ook milieuvriendelijker, omdat er geen onderdelen en apparatuur weggegooid hoeven te worden die nog wel werken, maar niet losgekoppeld kunnen worden van het systeem. In tegenstelling tot een complete EAB kan een geëlektrificeerde fiets altijd worden gerepareerd, onderdeel voor onderdeel!

Tot slot waarschuwt het faillissement van de VanMoof-bedrijven ons voor de risico’s die gepaard gaan met de aankoop van complete EAB’s. Kiezen voor de modulaire en repareerbare elektrificatie van fietsen biedt een aantrekkelijk en duurzaam alternatief, waardoor fietsers kunnen genieten van de voordelen van elektrische mobiliteit terwijl ze de vrijheid behouden om hun favoriete fiets te behouden door bedreigde onderdelen te vervangen, ongeacht de situatie van het bedrijf dat de goederen heeft geleverd.

Een reactie achterlaten