Posted on Leave a comment

Schijfremmen VS remblokjes: de ultieme match

Image articles

Als er één trend is die we de laatste tijd zien, dan is het wel de stijgende populariteit van schijfremsystemen, die op het punt staan om de installatie van remblokken te verdringen. Deze trend is vooral merkbaar in het gedrag van fabrikanten, die steeds vaker zweren bij schijfremmen op hun nieuwe fietsmodellen.

Om de belangrijkste verschillen tussen deze twee remtypes beter te begrijpen, hebben we geprobeerd om ze tegen elkaar uit te spelen in een ultieme wedstrijd, zodat u uw eigen kampioen kunt kiezen!

De kwestie van gewicht

Voordeel: Schaatsen

Het verschil in gewicht tussen een fiets met schijfremmen en een fiets met schijfremmen is ongeveer 400 tot 500 gram.

In het geval van een schijfremset wegen de hendels, remklauwen, vloeistof en schijven meer dan bij een velgrem, en u kunt ook zwaardere steekassen en naven krijgen. Wielen daarentegen bestaan vaak uit een groter aantal spaken, MAAR aan de andere kant zijn velgen vaak lichter omdat het remspoor ontbreekt.

Hoe zit het met aerodynamica?

Voordeel: Onzeker

Over deze vraag wordt al lang gediscussieerd, waarbij elke fabrikant een ander antwoord geeft. De laatste jaren is er echter een trend waarneembaar bij fabrikanten om hun ‘aerodynamische’ racefietsen uit te rusten met schijfremmen. Maar dit kan te maken hebben met andere voordelen van schijfremmen en de huidige trend, in plaats van uitsluitend met aerodynamica.

Wat is de meest effectieve optie?

Voordeel: Schijven

Op papier heeft schijfremmen alles in zich. Het is krachtiger dan remblokken en automatisch progressiever. De effectiviteit neemt niet af, ongeacht de omstandigheden, wat een garantie is voor betrouwbaarheid en vertrouwen als u in de regen rijdt! Schoenremmen daarentegen vereisen vele uren op de weg voordat u het onder alle omstandigheden onder de knie hebt!
Daarom zijn schijfremmen perfect voor alle rijders, zelfs voor beginners.

Welke is het gemakkelijkst te onderhouden?

Voordeel: Schaatsen

Er bestaat dus geen twijfel over, het voordeel gaat duidelijk naar remmen met remblokken! Een remklauw met remblokken is moeilijker te centreren en het onderhoud van het systeem is omslachtiger – u moet vaak alles uit elkaar halen en weer in elkaar zetten – en vereist vaak de diensten van een professional. Aan de andere kant kan iedereen een rembloksysteem onderhouden!

Flexibiliteit bij het wisselen van banden

Voordeel: Schijven

Als u dezelfde afstelling van de velgrem wilt behouden, zal het moeilijk voor u zijn om de diameter van uw banden en dus, proportioneel, uw velgen te veranderen.

Met schijfremmen kunt u echter de bandendelen naar wens variëren, zolang de assen dezelfde maat hebben en de staande achtervork en voorvork deze accepteren.

Wielslijtage

Voordeel: Schijven

Aangezien velgremmen na verloop van tijd in de remband graven, is het normaal dat velgen langzaam maar zeker slijten en broos worden. Uiteindelijk is het het hele wiel dat aan het einde van zijn levensduur vervangen moet worden, terwijl bij schijfremmen alleen de schijven slijten en vervangen moeten worden. Dat is op de lange termijn een financiële besparing!

Onderscheid tussen aluminium en carbon wielen

Voordeel: Schijven

Sommige fietsers hebben twee paar wielen: één van aluminium voor training en vrijetijdsritten en één van carbon voor wedstrijden of uitdagingen.
In het geval van schijfremmen moet u de remblokjes vervangen als u van wiel verwisselt, omdat het remoppervlak tussen de twee verschillende materialen verandert. Bij een schijfremsysteem daarentegen hoeft u niets anders te vervangen dan uw wiel!

Conclusie

Elke oplossing heeft zijn voor- en nadelen. Het lijkt er echter op dat de industrie steeds meer in de richting van het verdwijnen van schijfremmen evolueert, zeker vanwege de grotere “wendbaarheid” van schijfremmen, die het in de praktijk mogelijk maakt om een fiets met schijfremmen aan iedereen te verkopen, en de grotere aanpasbaarheid van schijfremmen aan verschillende combinaties. Als u momenteel uitgerust bent met een schijfremsysteem, moet u er echter rekening mee houden dat u al uw apparatuur zult moeten vervangen (voornamelijk uw wielen, maar misschien ook uw voorraad cassettes), wat een aanzienlijk budget vertegenwoordigt.

Aan het eind van de dag heeft u dit waarschijnlijk al van veteraan-fietsers gehoord, maar het geheim van goed presteren op uw fiets is waarschijnlijk om zo min mogelijk te remmen!

Een reactie achterlaten