Posted on

Tweedehands fietsen: profiteer van de milieubonus!

Interieurfoto van een fietsenwinkel met veel showfietsen

Vanaf 13 februari 2024 is de ecopremie voor de aankoop van een fiets uitgebreid naar tweedehands fietsen, en zijn de plafonds ook herzien! Wij vertellen u alles over dit (goede) nieuws.

De verschillende ecologische bonussen

In tegenstelling tot de ecologische premie voor de aankoop van een elektrisch voertuig, waarvan het bedrag gestaag is gedaald, is de steun voor de aankoop van fietsen in 2024 herzien om deze toegankelijker te maken voor een breder publiek en om een breder scala aan modellen te dekken!

Als gevolg hiervan kunt u nu een tweedehands fiets kopen met deze steun, zelfs als uw inkomen hoger is dan het inkomen dat is aangekondigd voor 2023.

De voorwaarden om te profiteren

aides a lachat dun velo

De steun heeft nu ook betrekking op tweedehands fietsen, ongeacht of deze zijn uitgerust met een accu en een VAE-systeem. De belangrijkste voorwaarde met betrekking tot de fiets is dat deze door een professional verkocht moet worden en voorzien moet zijn van een identificatienummer.

De subsidieplafonds zijn niet veranderd en blijven hetzelfde als voor een nieuwe fiets, maar de maximale RFR (Revenu Fiscal de Référence) voor subsidiabiliteit is naar boven bijgesteld.

Als uw gezinsinkomen lager is dan of gelijk is aan €15.400 per jaar, kunt u nu in aanmerking komen voor deze bijstand. De maximale verhoging is ook uitgebreid naar mensen met een inkomen van €7.100/jaar of minder (vergeleken met €6.358 in 2023). Als u gehandicapt bent, ontvangt u ook het maximale bedrag aan bijstand. Ga voor meer informatie naar de website van de overheid.

Tweedehands fietsen verkocht door een professional: de “gereviseerde” trend

Het is u waarschijnlijk al opgevallen: steeds meer fietsenwinkels en grote detailhandelaars begeven zich op de markt voor “gereviseerde” fietsen. De markt groeit voortdurend, als reactie op de toenemende vraag naar zowel muscle bikes als VAE’s.

Gereviseerd vs. gebruikt: wat is het verschil?

In beide gevallen is het een product dat al in omloop is geweest, of in ieder geval niet meer als “nieuw” wordt beschouwd, dat opnieuw in omloop wordt gebracht. Als de tweedehands fiets echter weer in het wild wordt vrijgegeven na wat wordt beschouwd als “kleine” controles – waarvan er veel worden uitgevoerd door de individuele koper zelf, zonder enige professionele expertise – lijkt “reconditionering” meer op een soort “opknappen” dat wordt uitgevoerd door een gekwalificeerde professional.

Image articles 21

Argumenten voor herconditionering

-De prijs
Hoewel een gereviseerde fiets altijd duurder zal zijn dan een tweedehands fiets die u rechtstreeks bij een particulier koopt (en dan nog!), zal hij altijd betaalbaarder zijn dan een nieuwe fiets. Dit betekent echter niet dat een gereviseerde fiets de laatste van de oldtimers is, een duister model dat al sinds mensenheugenis in de vergetelheid is geraakt. Het kan ook een van de nieuwste releases zijn die zijn eigenaar niet heeft kunnen overtuigen, een recent maar ongebruikt cadeau, enz.
-Security
Wanneer de fiets wordt overgedragen aan de professional die hem gaat doorverkopen, doorloopt hij een aantal stappen die van fietsenwinkel tot fietsenwinkel verschillen, maar allemaal hetzelfde doel hebben:
– Algemene inspectie: controleren van de staat van de fiets en de onderdelen om er zeker van te zijn dat de fiets in orde is.
– Componentencontrole: elk onderdeel van de fiets wordt in detail onderzocht om te bepalen wat vervangen of opgeknapt moet worden en wat zo gelaten kan worden.
– Opknappen: vervanging van onderdelen die te versleten of kapot zijn, zodat de fiets de winkel in perfecte staat kan verlaten, alsof hij net uit de fabriek komt!
Kopers vertrekken vaak met een garantieperiode en een reconditioneringscertificaat met details van de uitgevoerde bewerkingen.
-Toezegging
Ecologie is ook een sterk argument voor reconditioneren. De ontwikkelingen in de wereld van fietsen gaan snel, en we kunnen snel toegeven aan de sirenenroep van marketing, die ons in de richting duwt van de laatste technische ontwikkeling die in de mode is. Maar betekent dat dat we onze oude, werkende fietsen weg moeten gooien en de vicieuze cirkel van massaconsumptie in stand moeten houden? Ik weet het niet zeker. Opknappen geeft ons toegang tot die tussenwereld van “bijna nieuw” of op zijn minst “gecertificeerd”, terwijl het een tweede leven geeft aan een object dat door zijn eigenaar in de steek is gelaten.
-Attachment
In dezelfde geest kunt u gedwongen zijn om afscheid te nemen van uw fiets, bijvoorbeeld omdat u van rijstijl verandert of een nieuw model wilt kopen, zonder het hart te hebben om hem weg te gooien of achter in de garage te zetten. Als u uw fiets meeneemt naar het opknapcircuit, kunt u er zeker van zijn dat iemand anders hem graag zal gebruiken!